Slecht presterende kinderen door pesten en treiteren
Het kan ieder kind overkomen, pesten en treiteren op school. Vaak is het onschuldig, maar soms kan het leiden tot structurele afzondering. Het kind wordt dermate gepest, dat het gaat afzonderen en de groep mijdt. Dit geeft problemen op school, het kind leert slecht, heeft slechte sociale vaardigheden en kan ook problemen thuis veroorzaken. Wat zijn de gevolgen van pesten met treiteren en hoe kan op school de KiVa steungroep-methode uitkomst bieden?
Invloed van pesten
Indien een kind dag in dag uit wordt gepest, heeft het verstrekkende gevolgen voor de psyche. Het kind voelt zich buitengesloten van de groep en kan daarnaast een minderwaardigheidscomplex krijgen. Het gedrag wordt erdoor aangetast, waarbij het kind steeds verder in zichzelf terugtrekt en afzondert. Dit heeft gevolgen voor de prestaties op school en hoe het kind sociaal met anderen omgaat. Het ligt ten grondslag aan slaapproblemen, agressiviteit en hoe op de ouders wordt gereageerd.
De KiVa aanpak werkt!
De Finse methode om reeds in en om school het respect voor elkaar aan te leren, wordt bereikt via de KiVa methode. Het behelst het geven van verantwoordelijkheid aan kinderen jegens elkaar, zodat bij eventuele problemen de steungroep als oplossing wordt ingezet. Daarin zitten de gepeste, de pester als ook een groep kinderen die verantwoordelijkheid dragen en beslissingen nemen. Het doel is om iedereen dichter bij elkaar te laten komen en dat er begrip wordt gekweekt. Op die manier kunnen de kinderen gezamenlijk op een vriendelijke manier met elkaar omgaan, waarbij het pesten is verbannen.